محاسبه قیمت خرید طلا

نویسنده: هماتیت گلد
1400/11/16 12:41

یکی از عادت های خرید کردن ما این است که قبل از خریداری کردن چیزی که به دنبالش هستیم همیشه از چند مغازه یا در دنیای امروزی بهتر است بگوییم سایت و شبکه های مجازی، قبمت آن محصول را میپرسیم تا حدود قیمت دستمان بیاید و سپس اقدام به انتخاب بهترین گزینه میکنیم تا آن را خرید کنیم.

در این بین اما هر وقت به طلافروشی سر می زنیم حس می کنیم مغازه دار سرمان کلاه گذاشته و این حس در بیشتر افراد مشترک است.
این حس به این خاطر ایجاد می شود که ما از نحوه محاسبه درست قیمت خرید طلا اطلاع نداریم.

برای اینکه متوجه شویم محاسبه قیمت خرید طلا چگونه است ابتدا باید با برخی مفاهیم آشنا شویم.

اجرت چیست و چگونه حساب میشود؟

برای ساخت طلا چندین مرحله طی می شود. اول طراح باید با توجه به سلیقه و شناخت مردم، طرحی را آماده کند که قابلیت اجرایی نیز داشته باشد.
سپس زرگر باید با استفاده از دستگاه های پرینتر سه بعدی قالب طرح را آماده کند. مرحله بعد ریخته گری و تمیز کاری طلا است و در نهایت مرحله آخر آبکاری است.

پس برای ساخت یک طلای چشم نواز فرایند طولانی وجود دارد و در این فرایند از طراح طلا و جواهر گرفته تا زرگر و... فعالیت می کنند. پس برای محاسبه قیمت خرید طلا باید این هزینه ها را نیز مد نظر خود داشته باشید.

اجرت در واقع مزدی است که زرگر برای ساخت طلا می گیرد. اجرت به سه صورت محاسبه می شود:

  1. اجرت گرمی: در این حالت زرگر به ازای هر گرم طلای ساخته شده مزد دریافت می کند.
  2. اجرت درصدی: در این حالت زرگر متناسب با قیمت روز طلا درصدی را به عنوان مزد خود طلب می کند (به عنوان مثال قیمت روز طلا یک میلیون تومان است و اجرت کار 18 در صد است. کافیست قیمت روز طلا را در اجرت درصدی ضرب کنید تا اجرت ساخت بدست آید در اینجا می شود 180 هزار تومان).

  3. حالت سوم که از همه محاسبه اش سخت تر است ترکیبی از دو حالت فوق است.

سود طلافروش

طلافروش برای پوشش هزینه های خود و همچنین به دست آوردن سود درصدی را روی هزینه طلا اضافه می کند. این مقدار توسط اتحادیه طلافروشان اعلام و به کلیه طلافروشان ابلاغ می شود.

این مقدار سود در حال حاضر 7 درصد است.

مالیات بر ارزش افزوده

هنگام خرید محصولات همه ما مالیات آن را پرداخت می کنیم. خرید طلا نیز از این قاعده مستنثنی نیست. مالیات خرید طلا در حال حاضر 9 درصد است که مغازه دار از ما اخذ و به دولت پرداخت می کند.

حالا که با مهمترین فاکتورهای خرید طلا آشنا شدیم می دانیم که در قیمت خرید طلا نیز مانند سایر کالاها، ما هزینه مواد اولیه کالا(طلا)، هزینه تولید کننده(اجرت طلا)، سود مغازه دار و مالیات رو پرداخت می کنیم.
حال با یه مثال نحوه محاسبه قیمت را بدست می آوریم.

فرض کنید قصد خرید یک سرویس طلای 20 گرمی را دارید. اگر هر گرم از این سرویس طلا حداقل اجرت ساختی معادل 18 درصد داشته باشد و قیمت هر گرم طلا یک میلیون تومان باشد، قطعاً قیمت کارمزد ساخت این سرویس قابل چشم پوشی نیست! برای نمونه قیمت این سرویس طلا را باهم محاسبه می‌کنیم

)توجه داشته باشید قیمت ها به عنوان مثال ذکر شده است(

  • قیمت هر گرم طلا ۱۸عیار : یک میلیون تومان
  • کل وزن سرویس طلا : 20 گرم
  • اجرت ساخت هر گرم سرویس طلا : 180 هزارتومان
  • سود مغازه‌دار: ۷%
  • مالیات ارزش برافزوده : 9%

 ۹ درصدمالیات + ۷ درصد سود مغازه‌دار + (وزن کل طلا×(قیمت یک گرم طلا + اجرت ساخت یک گرم طلا

((1.09)×(1.07)×(20×(1.000.000+180.000))=27.524.680 تومان

*البته این نکته را مد نظر داشته باشید که بعضی از فروشگاه های اینترنتی مثل فروشگاه هماتیت گلد 9% مالیات را دریافت نمی کنند.*

 کارمزد طلا چیست؟ نکاتی در مورد اجرت سازنده که باید بدانید؟

شما زمانی که یک طلا می‌خرید به جز قیمت خام طلا، یک هزینه دیگر به نام کارمزد ساخت هم پرداخت می‌کنید و این همان اجرت سازنده است که در مورد آن صحبت شد.

شما می‌بایست دستمزد کسانی که بر روی طلای خام کار کرده‌اند را بپردازید. در نتیجه پولی که ما به عنواند کارمزد ساخت طلا پرداخت میکنیم به آن در اصل هزینه آن کارخانه یا بنکداری است که طلا را ساخته.

اجرت یا کارمزد ساخت، بسیار متنوع است و از قانون و فرمولی پیروی نمی‌کند و برای محاسبه قیمت خرید طلا باید آن را از فروشندگان بپرسیم.

کارهایی که مدل جدیدتر هستند، معمولاً اجرت بالاتری نسبت به مدل‌های قدیمی دارند.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در کارمزد طلا می‌تواند این باشد که فرد طلاساز چقدر در درست کردن آن طلا زحمت کشیده است.

امروزه دستگاه‌های CNC و ربات‌ها برای طراحی طلا جای انسان‌ را گرفته‌اند. کارمزد ساخت طلاهایی که با استفاده از این دستگاه‌ها ساخته می‌شوند، کمتر هستند.

در جواهرسازی به‌علت دقت زیاد کار و استفاده از سنگ‌های قیمتی که احتمال شکستن آن وجود دارد، معمولاً کارمزد آن‌ بالاتر هست.





ارسال نظرات





برای ثبت نظر می بایست وارد شوید


نظرات